ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

قیمت نهایی : تومان0
قیمت نهایی : تومان0

زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

 

سی شارپ با تلفظ C-sharp یک زبان برنامه نویسی شی گرا از مایکروسافت است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه هایی را بسازند که بر روی پلت فرم دات نت اجرا شوند. سی شارپ ریشه در خانواده زبان های برنامه نویسی C دارد و بسیاری از ویژگی های مشابه با زبان های C و C++ و همچنین جاوا و جاوا اسکریپت را دارد.

سی شارپ در مایکروسافت به عنوان رقیب جاوا (که کاملاً شبیه به آن است) توسعه یافت. این به این دلیل ایجاد شد که سان (که بعداً توسط اوراکل خریداری شد) نمی خواست مایکروسافت تغییراتی در جاوا ایجاد کند، بنابراین مایکروسافت به جای آن زبان خود را ایجاد کرد. سی شارپ از زمانی که برای اولین بار ایجاد شد به سرعت رشد کرد، با پشتیبانی گسترده مایکروسافت به آن کمک کرد تا طرفداران زیادی به دست آورد. در حال حاضر یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است.

زبان سی شارپ در مایکروسافت عمدتا توسط اندرس هیلسبرگ، اسکات ویلتاموث و پیتر گلد توسعه داده شد. مایکروسافت اولین پیاده سازی گسترده C# را در جولای 2000 به عنوان بخشی از ابتکار چارچوب دات نت خود منتشر کرد. C# یک زبان برنامه نویسی ساده، مدرن و همه منظوره است که می تواند برای توسعه اجزای نرم افزار برای یک محیط توزیع شده استفاده شود. سی شارپ تازه منتشر شده بر قابلیت حمل کد منبع با پشتیبانی از هر دو سیستم میزبان و جاسازی شده تاکید داشت.

سی شارپ یک زبان پایه و قابل خواندن برای ساخت منطق برنامه ارائه می کند، در حالی که بسیاری از پیچیدگی های زیربنایی قابلیت های ذاتی زبان را پنهان می کند. این زبان در حال حاضر تحت مشخصات ISO/IEC 23270 استاندارد شده است: فناوری اطلاعات — زبان های برنامه نویسی — C#. مشخصات در اصل بر اساس ارسالی از هیولت پاکارد، اینتل و مایکروسافت بود. این نسخه سوم است که در سال 2018 منتشر شد.

C# از زمان معرفی خود به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و زبان برنامه نویسی واقعی برای اکثر برنامه های مبتنی بر ویندوز است. این زبان، همراه با فریم ورک دات نت، همچنین می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی برای سیستم های دارای لینوکس، macOS، iOS یا Android استفاده شود، اگرچه C# عمدتاً برای توسعه برنامه های کاربردی ویندوز استفاده می شود.

 

چه نرم‌افزارهایی را با c# می‌توان توسعه داد؟

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ استفاده‌ی بسیار گسترده‌ای دارد. برای برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزارهای زیر می‌توانید از قابلیت‌های این پلتفرم استفاده نمایید.

1- نرم‌افزارهای تحت ویندوز

2- نرم‌افزار تحت موبایل، اندروید و iOS

3- نرم‌افزارهای مک

4- برنامه‌نویسی و طراحی سایت

در همه‌ی این نرم‌افزارها شما می‌توانید از قابلیت‌های C# بهره ببرید.

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی س شارپ :

مزایا

– امکان برنامه‌نویسی وب با قدرت و امنیت بالاتر

با استفاده از تکنولوژی asp.net شما می‌توانید سایت‌های فوق‌العاده حرفه‌ای و با امنیت بالا را در وب طراحی کنید.

– دسترسی به کتابخانه .net

این زبان برنامه‌نویسی همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا به همه‌ی محصولات و امکانات موجود در کتابخانه‌ی مایکروسافت دسترسی داشته باشید.

– امکان خطایابی خودکار در زمان کد نویسی

برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی که شما بعد از به پایان رساندن کد می‌توانید درستی و نادرستی آن‌ها را چک کنید، در C# می‌توانید همزمان نسبت به صحت سنجی موارد مختلف نوشته شده در کدها نیز اقدام نمایید.

– امکان استفاده از نرم‌افزارها در پلتفرم‌های مختلف

 

معایب

در کنار مزیت‌هایی که برای این زبان برنامه‌نویسی بیان کردیم، معایبی را هم می‌توان برای آن برشمرد. مهم‌ترین این معایب به شرح زیر می‌باشند:

– دستورات اصلی در برنامه C# برگرفته از زبان C هستند، به همین دلیل این موضوع روند یادگیری آن را کمی سخت می‌کند. هر چند استفاده از این نرم‌افزار برای برنامه نویسان بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از بسیاری دیگر از زبان‌ها است، اما با این وجود یادگیری فرامین آن برای افراد مبتدی کمی سخت خواهد بود؛

– از نظر قدرت کامپایل، این زبان برنامه‌نویسی در حد متوسطی قرار دارد؛

– با توجه به شیءگرا بودن این زبان برنامه‌نویسی، معایب موجود در این مدل از زبان‌ها را نیز به همراه دارد. برای مثال انعطاف در برنامه‌نویسی در این پلتفرم بسیار پایین است؛

– امکان ارتباط با api در سی شارپ بسیار ضعیف است؛

– برای توسعه‌ی نرم‌افزار موبایلی نسبت به پلتفرم‌های رقیب عملکرد ضعیف‌تری دارد؛

– این زبان برنامه‌نویسی به دلیل یکپارچگی که با .Net دارد، امکان استفاده در محیط‌های خارج از آن را نداشته و امکان استفاده مستقیم از زبان اسمبلی را هم ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *